Több mint tíz éve lehetett, hogy meglátogattuk barátainkat, akik az anatóliai oldalon Tuzla mellett laknak. A vacsora elhúzódott, az utolsó hajó elment, így Nizam kocsival vitt vissza bennünket Üsküdar-ig. A mintegy 40 km-es út a Márvány tenger mellett vezet: a hajdani Isztambul-Bagdad kereskedelmi útvonal, stílszerűen Bağdat Caddesi-nek hívják.
Ámulva néztük, hogy késő este mekkora itt forgalom: autók véget nem érő sora és gyalogosok tömege, utóbbi hétközi munkanapon 23:00-24:00 óra között ki-be özönlik a shopping mall-ok bejáratán. Hosszú szakaszon luxusboltok kivilágított kirakatai, majd gated communities, fallal körülvett, zárt lakónegyedek váltakoznak drága éttermekkel, és Luis Vuitton, Single Club, Escada, Chanel, stb. – egyes márkák 20-30km-en belül többször is feltűntek.
Ezek szerint létezik egy nagylétszámú felső középosztályhoz tartozó réteg, ami előszeretettel él, dolgozik ebben a régióban, – konstatáltuk meglepve – amelyik igényt tart minderre, valamint megengedheti magának ezt az árszínvonalat. És nyilván eltartja ezeket az üzleteket, különben azok nem lennének itt. Mondom, ezt láttuk tíz éve.
A minap jutott el hozzám egy török karikatúra, ami a Bağdat Caddesi- n az elmúlt 50 esztendő folyamán észlelt építészeti változásokat ábrázolja "Városfejlesztés" címmel. Nagyjából ugyanaz a folyamat látható ezen, amiről előző posztomban beszámoltam.
Akit érdekel a forrás és az alatta lévő hozzászólások, azoknak idelinkelem az eredeti FB-bejegyzést: